Oavsett om du kör en småbil, coupé, suv eller ett tyngre yrkesfordon så är tillgången till ljus på vägen ytterst viktig för både din och andras säkerhet. Ett välfungerande och effektivt extraljus möter de flesta behov på allt från beckmörka landsvägar till långdistanskörning på motorväg - det finns ett extraljus för alla!
Ett extraljus kan antingen vara utformad på olika sätt men det vi brukar referera till är antingen ett rund extraljus eller en avlång LED-ramp. För led ramper är det vanligaste och mest effektivast en enradig eller dubbelradig dioduppsättning. Prestandan kan mätas på olika sätt men vanligtvis är det lumen, lux och candela som används för att avgöra hur väl ett extraljus presterar. En lampa kan avge väldigt olika värden beroende på hur man mäter och därför kan det vara förvirrande att förstå de siffror som presenteras i resultatet i många fall.
Lumen mäter den totala mängden ljus som en lampa avger, alltså en lampas ljusflöde. Det viktiga att komma ihåg är om lampans ljusflöde inte riktas effektivt mot körbanan, så går en stor del av ljuset förlorat. Trots att lumen är det mest vanliga sättet att mäta prestandan på ett extraljus så är det väldigt ineffektivt och säger inte mycket om slutresultatet.
Watt är en beteckning för effekten på ett extraljus Här utgår man ifrån hur mycket energi som går åt till att få lampan att lysa. En hög watteffekt kräver högre strömförbrukning men det är viktigt att skilja på nominell och verklig effekt. Trots att ett extraljus har enligt specifikationen en effekt på 120W så kan den verkligan effekten endast vara 55W, det sker alltså en effektförlust. Lampor i premiumsegmentet har ofta en verklig effekt som är högre än 80% av den nominella effekten.
Lux är en beteckning för mängden ljus (alltså lumen) som träffar en kvadratmeters yta. Den mäter räckvidden men inte bredden och används mest effektivt med övriga mått. Oftast använder man sig av referenser om 1 lux eller 0,25 lux. Tyvärr är det mycket vanligt att siffrorna för 1 lux inte stämmer överens med verkligheten vilket betyder att det finns många produkter som enligt specifikation lyser 500 meter med 1 lux i själva verket inte lyser längre än 280-300 meter.
Som tidigare nämnt så finns ett extraljus för alla. Runda extraljus över 120W i den lägre prisklassen presterar sällan bra p.g.a stor effektförlust och ineffektiva reflektorer. Nedan listas de mest vanliga runda extraljusen.
60W En watteffekt som är mycket vanlig och fullt tillräckligt för de flesta kunder. Lamporna i denna effektklass har en tumstorlek på 7 tum vilket är ca 180 mm i diameter.
120W En watteffekt som är mycket vanlig och lämpar sig åt kunder som vill ha det där lilla extra. Lamporna är större med en tumstorlek på 9 tum vilket är ca 220 mm i diameter.
180W/185W En watteffekt som imponerar på pappret men som sällan presterar bra. Orsaken är effektförlust och ineffektiva reflektorer men undantag för premium märken som är mycket dyra.
225W/320W Likt ovanstående lampor så presterar dessa lampor ännu sämre förhållandevis till nomimell watteffekt. Effektförlusten blir mycket större och det är inte ovanligt att den procentuella effektförlusten är uppemot 55-60%. Ineffektiva reflektorer gör att extraljus i 60W oftast presterar bättre och är ger en betydligt bättre ljusbild med bättre räckvidd dessutom.
Det är vanligt att man som kund letar efter en stark led ramp som lyser mycket men ljusbilden är betydligt viktigare och den faktor som skiljer premium och budget-produkter åt. Här listas de mest vanliga LED ramperna sett till utformning och ljusbild.
Böjd LED ramp är många förares favorit av två givna anledningar: dels ger den något kurvade utformningen av rampen ljuset en bredare räckvidd och dels följer den fordonets böjning på ett estetiskt tilltalande sätt.
Rak LED ramp ger till skillnad från böjda ramper en sämre ljusspridning av naturliga skäl men detta vägs upp av en högre ljuskoncentration på räckvidden istället
LED ramp med positionsljus ger ingen bättre prestanda och fyller enbart en estetisk funktion
Slimmad LED ramp är ofta en enkel- eller dubbelradig ramp som är både diskret och effektfull. Dessa LED-ramper kan med fördel kan sättas innanför grillen liksom monteras vid nummerskylten.
Arbetsljusramp är dom som föredras mest av yrkesförare inom entreprenad och ger en väldigt bred ljusbild likt ett vanligt arbetsljus. Spridningen är uppemot 60 grader bred medan kastlängden är betydligt sämre än övriga ramper och inte heller en prioritering för kunden.
Mini ramp Små, effektiva och enkelradiga LED-ramper som passar den med ett begränsat monteringsutrymme. Fördelen med dessa är att de oftast får plats att monteras två stycken på samma fordon.
Salttåliga LED-ramper är egentligen ingen egen kategori och kan låta överdrivet men sanningen är att många extraljusramper får problem på våra saltade väglag under vintertid. Ramper som Rigid Industries har dom mest tåliga lamphusen mot korrosion och lämpar sig för både båt, bil och lastbil.
Sedan 1 januari 2005 är det lag på att all belysning som används på bilar ska inneha en E-märkning som understryker dess rätt att användas på allmänna vägar inom Europa. Detta gäller såväl fordonets origianallyktor som extrainsatta ljus. Nedan går vi igenom och benar ut de vanligaste missuppfattningarna kring bestämmelser och extraljus regler.
Att lamporna behöver vara E-märkta är redan nämnt, men det krävs att lampan innehar rätt E-märkning för sitt användningsområde är det många som missar. Märkningen på lampan ska börja med ett e följt av siffror. Det är dessa siffror som klargör lampans användningsområde. E-märkta sidomarkeringar exempelvis måste således inneha rätt kombination av siffror för att enligt lag brukas på rätt sätt.
Många extraljus på marknaden är inte godkända trots att produkterna saluförs som E-godkända produkter av svenska återförsäljare. Lamporna tillverkas ofta av mindre kinesiska aktörer som inte uppfyller de högt ställda krav för godkändande. Billiga extraljus som inte tillhör ett etablerat varumärke kan vara farliga att montera på fordonet. Lamporna har generellt sätt en spretigare ljusbild och ojämn ljusstyrka vilket kan blända mötande trafikanter.
I Sverige räknar vi generellt inte referenstal och därav kan denna kategori tyckas överdriven. Men om du ska ta din bil utanför Sveriges gränser så är det ändå bra att ha ett hum om vad som gäller.
En lampas referenstal nämns i tidigare nämn E-märkning, och uppger hur starkt en lampa lyser. Ju högre referenstal, desto starkare ljus. Samlat för övriga Europa är att referenstalet på en bils hel- och halvljus inte får överstiga 100.
Effektbelysning i extraljus innebär att lampan är utrustad med en extra sorts belysning som är avsedd att ge estetisk effekt. Dock har det visat sig att dessa effektljus också kan ha en ganska hög effekt och således även fungera rent praktiskt.
Extraljus kommer i tre olika utföranden: Halogen, Xenon och LED. Den sistnämnda kommer med flertalet fördelar. Nedan listar vi därför fördelarna med just LED-lampor i jämförelse med Xenon eller Halogen.
LED har en längre livslängd. En LED-lampas livslängd ligger i genomsnitt på 30 000 timmar. En Xenonlampa ligger på ca 2500 timmar och en halogen på ynka 400 timmar.
Drar lite ström. En LED-lampa har betydligt mindre strömförbrukning än både Xenon- och Halogenlampor.
Klimatsmart. Även fast det är fordonsbelysning vi pratar om så är LED-lampan definitivt det mest klimatsmarta valet när det kommer till mängden koldioxidutsläpp.
Storlek: LED-ramper produceras och levereras i olika format och utformningar med tillika olika effektivitet och ljusstyrkor. Standardramperna delas ofta in i underkategorier efter storleksordning om millimeter; 400-625 mm, 650-875 mm och 900-1320 mm. Som alltid finns både mindre och större storlekar att tillgå, men dessa är de som är vanligast förekommande på den svenska marknaden. Montering sker vanligtvis i fordonets front (bakom grillen eller vid nummerplåten), eller på fordonets tak. Kom ihåg att en LED-ramp på tak kräver stabila takfästen.
Utseende: Extraljus finns i väldigt många olika utformningar, från runda extraljus till böjda eller raka ljusramper. Detta kan dock göra en hel del för det estetiska intrycket då en kurverad ljusramp snarare förhöjer bilens utseende än tvärtom. Även snygga ramper kan vara extremt kraftfulla!
Ljusbild: Att välja ljusbild kan för många kännas sekundärt, men det är egentligen den viktigaste egenskapen som avgör vilken lampa du slutligen kommer montera på ditt fordon. Ljusbilderna på flesta ramper kommer i tre utföranden:
Spot/Pencil - Extraljus med lång räckvidd. Fokus ligger på att centrera ljuset framåt snarare än åt sidan
Euro - Extraljus med halvlång ljusbild med viss spridning, kan betecknas som en ljusbild emellan Spot och Flood.
Flood/Fjärrljus - Extraljus med bred räckvidd. Perfekt vid mörkerkörning där vägrenen inte är tydlig.
Combo - Extraljus som ger en kombinationsljus vilket innebär att både flood och spot finns med och ljuset fördelas mellan Spot i mitten och Flood på sidorna.
Innan du bestämmer dig för vilken ljusbild du är i behov av så kan kan fundera på vad för slags vägar du oftast kör på för att lättare veta vad som bäst passar dig.
Kapslingsklass: Denna parameter avgör hur bra ett extraljus står emot fukt, damm och extrema värmeförändringar. Ett annat, mer känt ord för detta, är IP-klassning och ett extraljus bör uppfylla IP67 eller P68. Ju högre kapslingsklass, desto mer tålig.
Pris och garanti: Att välja och vraka utan att tänka på plånboken är få förunnat. Priserna på extraljus kan variera i allt från någon tusenlapp till över tiotusen kronor. Lampans kvalité behöver inte alltid vara synonym med dess prislapp, men precis som inom det mesta så måste man nog räkna med att betala ett par tusen för ett extraljus som håller i mer än något år. Ett tips här är att titta på garantitiden för produkten. Ett extraljus med 5-årig garanti skvallrar ofta om en bättre kvalité än en produkt med endast 1 års garanti.
Det är svårt att hålla koll på alla relevanta delar när man inhandlar belysning. Utöver denna guide, glöm inte dessa fem fingervisningar som ofta glöms bort:
E-märkningen betyder att extraljus är godkänd att användas inom EU.
Färgtemperaturen. Ju högre färgtemperatur desto vitare ljus. Vid riktigt hög färgtemp så blir ljuset nästan blåaktigt. Vid för hög färgtemperatur är risken större att du och dina medtrafikanter bländas och dina ögon kan lätt bli trötta av ljuset. Mellan 4500-5500K brukar räcka gott och väl för allmänna vägar.
EMC-klassning. Var säker på att ditt extraljus har CISPR25-klassning så att den inte stör ut övrig elektronisk utrustning i bilen.
Linsen. Det är trots allt denna som ska skydda lampans dioder från stenskott, snö, regn och vind. PC Bayer lins är att föredra på grund av sin välkända hållbarhet. Även en värmelins är ett bra alternativ för den som bor långt norrut, då detta minskar risken för att linsen isar igen under vintersäsongen.
Livslängden på ditt extraljus ska inte underskrida 30 000 timmar.
Dyra runda extraljus eller extraljusramper är inte alltid de bästa, men överdrivet billiga extraljus innebär ofta mycket lägre kvalité och sällan värt besväret. Stirra dig inte blind på lumen och watt, utan sök istället på andra kunders riktiga omdömen och betygsättningar av lampan du är intresserad av. Att montera extraljus är inte så svårt om man är någorlunda händig men vi rekommenderar alltid att man vänder sig till en auktoriserad verkstad som lämnar garanti på utförd montering.
Glöm inte att slutligen se över dina behov och vad du själv har för preferens när det kommer ett extraljus egenskaper så ska du se att du snart är ägare av en perfekt och för din anpassad värsting extraljus.
På bilden ser man 3st SUPERVISION REVOLUTION 160W
Fri frakt över 1495:- 30 dagars öppet köp!