Köp och fraktvillkor

PRISER

Alla priser visas inklusive 25% moms. I kundvagnen har ni möjlighet att se priserna både med och utan moms.

Alla våra betalningar hanteras antingen via Klarna för privatpersoner eller via Klarnas samarbetspartner Billie för företagskunder. Detta är någonting ni godkänner automatiskt när ni registrerar er beställning i vår butik. För frågor kring momsunderlag, kvitton och betalningar hänvisar vi till Klarnas/Billies egen kundtjänst. Vid behov av momsspecificerat underlag: kombinera betalningsinstruktionerna ni fått från Klarna med orderbekräftelsen ni fått från oss vid beställning. Dessa två i kombination ger ett giltigt bokföringsunderlag.



FRAKT

Leverans sker alltid med DHL. Fraktfritt vid köp över 1495:-. Vid privatköp, DHL Service Point, ligger paketet kvar i max 14 dagar hos ert lokala ombud. Ert paket aviseras via SMS förutsatt att ni angivit mobilnummer. Notera att landskoden måste vara svensk (+46), för att avisering ska kunna ske. Det är ert eget ansvar som kund att se till att de uppgifter ni lämnar till oss vid beställning är korrekta. Om telefonnummer, adress eller e-post är felaktiga så tar Ljusgiganten inte ansvar för de eventuella problem som orsakas till följd av detta. Beställningar med ett ordervärde under 795:- debiteras med en fraktavgift på 199 kr. Beställningar med ett ordervärde under 1495:- debiteras med en fraktavgift på 99 kr. Ej uthämtat paket debiteras alltid 300 kr inkl. moms enligt DHLs standard.

Ni som kund kan kostnadsfritt ändra er beställning hos Ljusgiganten fram tills dess att paketet packats. Boxadress är ej en giltig leveransadress. Eventuell adressändring som sker efter att paketet packats debiteras med en kostnad på 300 kr inkl. moms enligt DHLs standard. Denna kostnad debiteras via oss.

För leverans utanför Sverige tillkommer extra fraktkostnad. Kontakta vår kundtjänst för exakta priser.

Vid företagsleverans med DHL Paket avser körning fram till dörren och signerad överlämning. Det är upp till er som kund att se till att vara på plats vid leverans eller ha en tecknad fullmakt som avser lossningsavtal.

Vid företagsleverans där mottagare ej är på plats (bommad körning), så kan en avgift tillkomma. Denna står ni som kund för. Paketet ligger kvar på DHLs terminal i 4 dagar innan det skickas tillbaka till oss. Det är upp till er som kund att kontakta DHL för att göra upp om en ny tid för utkörning.


LEVERANSTID

Lagervara levereras normalt inom 1-3 vardagar. Detta förutsätter områden med daglig utkörning. Vi reserverar oss för områden där DHL har specifika dagar för utkörning samt i glesbygd. Inkommande order före kl. 13.00 på vardagar skickas normalt sätt samma dag. Om leverans inte kan ske inom 14 dagar från köptillfället meddelar vi er detta via telefon eller mejl. Vid specialbeställningar kan köpet ej hävas. Till dessa räknas produkter som ej finns i webbutikens allmänna sortiment.



GARANTIER - FÖR ALLA!

Om ingenting annat framgår i produktbeskrivningen så lämnar Ljusgiganten minst 1 års funktionsgaranti för samtliga produkter. Detta avser normal användning av produkten i lämplig miljö. Konsument & Distansköplagen tillämpas samt ARN efterföljs. Samtliga garantier gäller från utställt fakturadatum. Produkten måste kunna identifieras med hjälp av en streckkod/produktmärkning om eventuell reklamation ska kunna genomföras. Garantin täcker inte kostnader som uppstår i samband med installation, vare sig vid nytt montage eller vid ett reklamationsärende. Vid byte av produkt förlängs inte produktens ursprungliga garantitid utan gäller fortsatt från och med det ursprungliga köptillfället. Ljusgiganten kan inte lastas för att de produkter ni köpt inte är kompatibla med ert fordon. Förutsättningarna för er bil måste ni som kund själva kontrollera innan montage utförs.



ÅNGERRÄTT - FÖR ALLA!

Vi erbjuder 30 dagar ångerrätt från det att ni mottagit er leverans. Ni har rätt att öppna förpackningen och testa produkten, exempelvis genom att koppla lampan direkt mot ett batteri. Produkter som har monterats, eller på annat sätt innehar åverkan, nekas retur. Varan måste vara återförsäljningsbar och i det skick den var när ni mottog den. Originalkartongen för returnerad vara måste vara intakt. Eventuell returfraktsedel får ej klistras direkt på originalkartongen utan ni måste använda er av en ytterkartong. Vid defekt originalkartong kan vi komma att neka returen. Vi löser inte ut postförskott eller bussgods. Återbetalning sker i regel inom 5 arbetsdagar från det att vi mottagit returen. Observera att öppet köp/retur inte omfattar våra lysrör.

Så här utför du en retur till oss:

Viktigast för oss är att ni är nöjd med det ni köpt. Vi erbjuder därmed alltid öppet köp/ångerrätt i 30 dagar.


- Mejla info@ljusgiganten.se och be om en retursedel. Uppge orderreferens samt anledning till returen (för statistiska skäl)

- Skriv ut retursedeln och klistra på paketets ytterförpackning. Retursedeln är giltig i 7-10 dagar och behöver användas under denna tidsram

- Lämna in paketet hos närmaste DHL-ombud eller Företagscenter. Begär alltid kvitto på inlämnat paket.



RETURINFORMATION

Om ni som kund returnerar ett paket utan att först ha kontaktat vår kundtjänst så tar Ljusgiganten inget ansvar för att paketet kommer fram till oss. Detta gäller även om paketet försvinner eller skadas på vägen. Vi löser inte ut paket som skickas till ombud och tar inte heller emot paket som skickas till vår kontorsadress.

Vid retur med fraktsedel från oss debiteras en kostnad på 179 kr inkl moms. Returkostnaden är per kolli och kan komma att ändras beroende på vikt/storlek. Övrig faktura krediteras efter att produkten kontrollerats av vår personal.

Vid önskan om retur av ett helt paket (exempelvis extraljuspaket), ska hela paketet returneras. Vi stödjer inte returer för enstaka produkter plockade ur en paketlösning. Det är inte möjligt för er som kund att returnera valda delar av ett paket och sedan få ersättning i form av styckpris.

Värde på returnerad artikel måste uppgå till minimum 300:- inkl moms.


När en vara ska returneras så är det alltid upp till er som kund att kontakta Klarna eller Billie och pausa er faktura. Ljusgiganten ansvarar ej för eventuella påminnelseavgifter som uppstår till följd av försenad betalning.



FÖR ATT PAUSA ER FAKTURA

Logga in via Klarnas app eller på www.klarna.com/se

Logga in via Billie Köpportal: portal.billie.io/login


Vid retur av hela er order så krediteras er faktura i samband med att returen hanterats. Väljer ni att returnera delar av er order så kommer fakturan att korrigeras när returen är hanterad. Eventuella återbetalningar görs till samma konto eller kort som användes vid betalningen.



ÅTERBETALNINGAR

Alla våra återbetalningar sker via Klarna/Billie. Från det att returen har hanterats hos oss så tar det generellt mellan 3-5 bankdagar innan ni kan se era pengar på kontot igen. Har vi påbörjat en återbetalning för er och ni efter 5 bankdagar fortfarande inte mottagit era pengar så ber vi er att kontakta Klarnas eller Billies kundtjänst. Detta då vi ej kan hantera ärendet vidare på grund av GDPR.


Klarna kundtjänst: 08 – 120 120 10

E-post: kund@klarna.se

Billie Köpportal: https://portal.billie.io/login


Vid byte av produkt (exempelvis byte av ljusbild), så gäller samma regler som vid retur: produkten ska vara i oförändrat skick och utan att ha blivit monterad. Om du dock väljer att sedan returnera den bytta varan så kommer vi debitera en returkostnad x 2 som avser både bytet samt returen.



REKLAMATION

Konsumentköplagen medger reklamationsrätt inom 3 år från inköp. Reklamationsrätt skall dock ej förväxlas med garanti (särskilt inte vad gäller förbrukningsartiklar). Vi begär alltid underlag i form av bilder eller video vid reklamation. Kontaktuppgifter finner ni under Kontakt.


Tiden för hantering av ett reklamationsärende ligger normalt sett inom 10 arbetsdagar men kan komma att bli längre om exempelvis en analys måste utföras. Vid ett reklamationsärende tar Ljusgiganten ansvar för att den produkt ni köpt av oss fungerar som den ska, byts ut eller repareras. Detta förutsatt att tiden för garantin inte gått ut samt att produkten inte utsatts för yttre åverkan. Eventuella kostnader vid verkstadsbesök för av-montering eller montering av belysning i samband med ett garantiärende täcks inte av Ljusgiganten och ingen kompensering för densamma kostnad går att lasta oss som säljare för.



BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Checkout
Välj att betala med Faktura, Delbetalning, Bankkort eller Bankkonto. Läs mer på www.klarna.se


Klarna Företag / Billie

Vi erbjuder 30 dagars faktura för företag. Ordern kan endast skickas till företagets registrerade adress. Om du önskar leverans till annan adress, vänligen ring kundtjänst på 031-387 53 00 eller skicka ett meddelande genom att klicka på "Kontakta oss" längst upp till höger i butiken.


Kundkonto
För att öppna ert kundkonto kontaktar ni oss före ert köp. Betalningsvillkor på 30 dagar sätts som standard. Dröjsmålsränta 8%. Påminnelseavgift 60:- inkl moms. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas 3D-secure teknik.


Som återförsäljare för Ljusgiganten lägger ni enklast er beställning via mejl.



SKYDD AV PERSONUPPGIFTER

I samband med er beställning godkänner ni att vi lagrar och använder era uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som ni förväntar er av oss. Mer konkret innebär detta att er beställning lagras i vår webbutik och/eller i vår egen server. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har ni rätt att få den information som vi har registrerat på er och om ni anser den vara felaktig eller irrelevant kan ni begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice. Vi försäkrar att vi inte säljer eller överlåter några personuppgifter till utomstående.



UNDER 18 ÅR
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa från oss.



TRANSPORTSKADA
Anmälan av dold skada ska göras inom sju (7) kalenderdagar från leveransdatum till info@ljusgiganten.se. Synlig skada ska noteras omedelbart vid godsets mottagande, på kvittens eller i handdatorn och därefter reklameras direkt till DHL samt info@ljusgiganten.se



FÖRBEHÅLL
Vi friskriver oss allt ansvar beträffande eventuella legala förhinder eller förordningar, nuvarande eller framtida beträffande försålda produkter. All information i vår butik, samt respektive manualer, är vägledande och det åligger installatören att på eget ansvar anpassa produkten efter fordonets kompatibilitet. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på hemsidan, inklusive leverantörers prishöjningar samt slutförsäljning. Ljusgiganten lastas ej för felaktig hantering eller egna åtgärder vidtagna i samband med köp, installation eller bruk. Installation och montering av våra produkter sker utan inblandning av Ljusgiganten. Detta gäller även eventuella kostnader i samband med installation och montage. Vid tveksamhet kring utförande bör en fackman anlitas. Sådan kostnad är exklusivt er egen. Ljusgiganten förbehåller sig rätten att makulera en order till följd av kreditupplysning, felaktigt pris i butik, ogiltig adress eller av annat skäl. Om betalning redan utförts så sker återbetalningen inom 30 dagar från det att ordern makuleras.


FORCE MAJEURE

Ljusgiganten.se - INCOM AB, kan inte ta ansvar för hinder som står utanför vår makt. Exempel på detta är förseningar i produktion, väderrelaterade förseningar, strejk eller andra oförutsedda händelser som gör att leverans av beställd vara inte kan ske inom normal tidsram.



LJUSGIGANTEN.SE - INCOM AB
556850-1596



Ring oss på 031-387 53 00 om du har några frågor eller funderingar!

Vår kundtjänst finns tillgänglig via e-post alla vardagar kl. 8.00-19.00. Våra telefontider är 09.00-15.00
Vi besvarar e-post vardagar inom 24 timmar.


Fri frakt över 1495:- 30 dagars öppet köp!