MONTERA EXTRALJUS

Detta är en generell monteringsmanual, en steg-för-steg instruktion för hur extraljus monteras. Vi vill understryka att denna manual är till för att ge en ungefärlig bild av hur en montering sker. Detta är på intet sätt en modellanpassad instruktion som till punkt och pricka avser installation på samtliga bil- eller årsmodeller. Vi rekommenderar alltid våra kunder att vända sig till en auktoriserad verkstad för montering av extraljus om de känner sig osäkra. Detta säkerställer en korrekt och säker installation.


Vill man dock göra monteringen själv, så kan man ta hjälp av dessa steg. Installationen avser att extraljusen tänds ihop med helljusen. Vi använde följande huvudprodukter vid vår montering: extraljus, fäste och reläsats. Vi har även säkerhetsställt om behov av Cannectdosa finns. Huruvida det behövs en Canbusdosa till bilen eller ej beror på bilens årsmodell. Generellt behövs denna box på de flesta bilar tillverkade efter år 2012-2013. Dock har alla biltillverkare sina undantag, och det bästa är egentligen att ringa till en bilhandlare som är specialiserad på ditt bilmärke och fråga om det behövs en Canbusdosa (eller Interface som det också kallas) för att koppla in extraljusen.


En canbusdosa, kallad Cannectdosa, tillverkas i England av företaget CANM8.


Många undrar hur man monterar och kopplar extraljus på sitt fordon. Denna artikel ger en steg-för-steg-guide för både montering och installation. Artikeln är utformad för att hjälpa dig att få en klar bild av vad som krävs för att installera extraljus på rätt sätt.


Installationen av extraljus är enklare än man kan tro, och kräver bara grundläggande kunskaper i att använda en skruvdragare och multimeter. Denna guide är skapad för att hjälpa både nybörjare och de som vill fräscha upp minnet om hur man kopplar extraljusen till bilens helljus, så att de tänds samtidigt utan att överbelasta säkringar eller ledningar. En fullständig instruktionsvideo finns i slutet av artikeln för ytterligare vägledning.


1. Montering av extraljushållare

2. Montering av extraljus

3. Inkoppling av extraljus

4. Anslutning av plus- och minuspol

5. Anslutning av styrström

6. Kabeldragning och testning

7. Justering av extraljus

8. Installation av extraljus för bilar med Xenon eller LED-ljus



Nödvändiga verktyg och tillbehör

Förutom individuella extraljus och ramper erbjuder Ljusgiganten även kompletta kit som innehåller alla nödvändiga delar som extraljus, hållare och en reläkabelsats anpassad för det specifika ljuset. Om du redan har tillbehören kan ljusen köpas separat. Här är en lista med vad som kan behövas för att utföra installationen:



Utrustning och delar för extraljusinstallation:

- Ett eller flera extraljus

- Reläkabelsats

- Hållare för extraljus

- Stag för stabilisering (för större och tyngre ljus)



Verktyg och utrustning:

- Multimeter (för att lokalisera styrström)

- Skruvdragare/skruvmejsel (för montering av hållare och registreringsskylt)

- Tång/avbitare (för att klippa kablar och buntband)

- Skiftnyckel/ringnyckel (för bultar och muttrar)

- Buntband (för att säkra kablar)

- Skruvar (för montering av hållaren)



Installation av extraljus

När du har samlat alla nödvändiga verktyg och tillbehör kan du börja med installationen. Vi börjar med att beskriva hur du monterar hållaren för extraljusen och går sedan vidare till hur du ansluter kablarna på rätt sätt.



1. Montering av extraljushållare

Inled med att ta bort registreringsskylten och hållaren, och rengör noggrant ytan runt området. Placera hållaren för extraljus där skylten satt och markera monteringshålen. Förborra små hål för att underlätta skruvningen, och fäst sedan hållaren med skruvar. Se till att skruva åt hållaren ordentligt för att förhindra rörelse under körning.

Observera: Det är viktigt att hållaren sitter så stabilt som möjligt, med skruvar placerade minst i hörnen och gärna i mitten för maximal stabilitet.

Om stabiliseringsstag behövs, montera dem nu. Återmontera sedan registreringsskylten på hållaren, vilket också ökar hållarens stabilitet. Tips: Vid installation av ljusramper, montera fästena på ljuset innan du fäster det på hållaren. För runda ljus är det enklare att fästa monteringsfoten först och sedan ljuset.



2. Montering av extraljus

Placera extraljuset på hållaren och fäst det med de medföljande bultarna, men dra inte åt dem för hårt ännu eftersom ljuset kan behöva justeras för bästa ljusbild. Eftersom installationsmetoder kan variera beroende på modell, behöver du hitta en lämplig väg för att dra kabeln till motorrummet. Ofta kan kabeln dras genom öppningarna i grillen.


Om stabiliseringsstag behövs, montera dem nu. Återmontera sedan registreringsskylten på hållaren, vilket också ökar hållarens stabilitet. Tips: Vid installation av ljusramper, montera fästena på ljuset innan du fäster det på hållaren. För runda ljus är det enklare att fästa monteringsfoten först och sedan ljuset.

 


3. Inkoppling av extraljus

När extraljuset är monterat är nästa steg att ansluta ledningarna, vilket är den mest tekniska delen av installationen. Det snabbaste sättet att koppla extraljuset är att använda en färdig reläkabelsats, som tar styrström från bilens befintliga ledningar med hjälp av en strömtjuv eller liknande metod. Detta fungerar bra för bilar med halogenlampor. För nyare fordon med xenon- eller LED-lampor kan en annan metod krävas, vilket förklaras senare i artikeln. Observera: Vissa extraljus har parkeringsljusfunktioner, men det är olagligt att använda dessa som parkeringsljus i vägtrafik.


Identifiering av komponenter från reläkabelsatsen

Innan anslutningen måste du identifiera följande delar från reläkabelsatsen:

  •         Jordning (Negativ pol): Anslut till bilens chassi eller batteriets minuspol.
  •         Pluspol (Ström): Koppla till batteriets pluspol eller en strömkälla i motorrummet.
  •         kring: Skyddar kretsen från överbelastning.
  •         Styrströmskabel: Anslut eventuellt till en strömbrytare för separat kontroll av extraljusen.
  •         Extraljuskontakt: Koppla direkt till extraljusen; överskottskontakter kan förvaras i motorrummet.
  •         Relä: Viktig för styrning av strömmen.


4. Anslutning av plus- och minuspol

Börja med att ta bort säkringen från reläkabelsatsen. Lokalisera bilens batteri eller en annan strömkälla i motorrummet. Om batteriet inte är i motorrummet, finns det vanligtvis en alternativ strömkälla som har konstant spänning. Anslut pluskabeln med en ringkabelsko till pluspolen på batteriet eller motsvarande källa. Skruva fast muttern igen. För minuspolen, anslut den antingen till batteriets minuspol eller, helst, till chassit för jordning. Detta ger en stabil och säker anslutning.


5. Anslutning av styrström

Styrströmmen kopplas vanligtvis till den positiva kabeln på bilens helljus. För att säkerställa att du hittar rätt kabel kan du använda en multimeter. Det kan vara praktiskt att ha hjälp av en vän eller familjemedlem som slår av och på helljuset medan du själv mäter kablarna för att identifiera den rätta. Börja med att slå på helljuset och använd multimetern för att kontrollera vilken kabel som får spänning. Rätt kabel är den som har spänning när helljuset är aktiverat och förlorar spänning när det stängs av.

När du har hittat den rätta kabeln, placera strömtjuven runt den. Fäst därefter styrströmskabeln från reläkabelsatsen i andra sidan av strömtjuven och tryck ner metallfliken ordentligt med en tång. Stäng sedan plastlocket på kontakten. Om du har utrustning och erfarenhet rekommenderar vi dock att löda kablarna istället för att använda en strömtjuv, eftersom det ger en mer hållbar anslutning!



Notera vid minusstyrda system

I vissa fordon är helljuset minusstyrt, vilket innebär att det alltid är strömförsörjt och att jordningen bryts när helljuset stängs av. Om extraljusen kopplas som vanligt skulle de lysa konstant. I ett minusstyrt system ansluts pluskabeln från kabelsatsen till batteriet, medan den svarta jordkabeln ansluts till helljusets minuskabel. Den blå styrströmskabeln kopplas till helljusets pluskabel. 

Jordkabeln i reläkabelsatsen måste även kopplas till chassit för korrekt funktion. Detta gör att extraljusen tänds och släcks tillsammans med helljuset.



6. Kabeldragning och testning

När alla anslutningar är klara, sätt tillbaka säkringen i reläkabelsatsen och koppla den till extraljusets kontakt. Testa sedan ljusets funktion. Om allt fungerar som det ska, samla ihop kablarna och fäst dem på en torr och säker plats i motorrummet.

Om extraljuset inte fungerar, kontrollera:

- Att alla kopplingar är ordentligt anslutna

- Om extraljuset fungerar direkt kopplat till batteriet

- Att styrströmmen kommer från rätt kabel och att strömtjuven är korrekt installerad.

Om ljuset lyser konstant, kontrollera om systemet är minusstyrt.


7. Justering av extraljus

När installationen är klar, vänta tills det blir mörkt och hitta en öppen, mörk plats som en väg. Slå på extraljusen och justera dem så att de pekar rakt fram. Om ljuset är för lågt, lyser det för nära bilen, vilket begränsar din sikt framåt. Om det är för högt, missar du vägen och belyser istället trädtopparna. Om du har flera extraljus, sprid deras strålar något för att bredda ljusbilden. Ett vattenpass, som nu finns i många smartphones, kan vara till hjälp för att justera ljusen korrekt.



8. Installation av extraljus för bilar med Xenon eller LED-ljus

När din bil använder xenon- eller LED-lampor för helljuset är det ofta inte möjligt att använda en traditionell reläkabelsats för att ansluta extraljusen, eftersom dessa lampor inte alltid har en konstant 12V-spänning. Du kan verifiera detta med en multimeter. Om en konstant 12V-spänning finns när helljuset är på, kan anslutningen göras enligt standardmetoden. Om ingen sådan spänning hittas, kontrollera bilens servicebok för en separat säkring för helljusen. Om en sådan säkring finns kan du använda en traditionell reläkabelsats för anslutningen. Om detta inte är möjligt, måste styrströmmen tas från en CANbus-avkodare eller en XBB-enhet med ett trådlöst relä.



Alternativa metoder för CANbus-styrda bilar

XBB-reläet kan användas i alla CANbus-styrda fordon och är känsligt nog att detektera svag styrström, vilket gör det lämpligt för exempelvis BI-xenonljus. I nyare fordon, där helljuset styrs via CANbus och saknar en separat strömsladd, måste styrströmmen tas från CANbus-systemet.

Det enklaste och mest populära sättet att installera extraljus i en CANbus-styrd bil är att använda en XBB-dongel. Dongeln ansluts till OBD-porten, där den läser av signaler från helljuset och skickar dem till reläet som aktiverar extraljusen. Denna metod kräver en reläkabelsats. Ett billigare men mer arbetskrävande alternativ är att använda ett "smart relä" som kopplas direkt till CANbus-kablarna. Detta kräver också en traditionell reläkabelsats och är enbart avsett för att avkoda styrströmmen. Installationsanvisningar för reläet finns på dess produktsida.

Om du har ytterligare frågor eller behöver hjälp finns Ljusgiganten kundtjänst tillgänglig via mail eller telefon.


Fri frakt över 1495:- 30 dagars öppet köp!